Wednesday, September 20, 2006

i miss kat awak

Sejam sebelum saya menempatkan punggung saya di kerusi beroda dan mata di depan komputer di perpustakaan ini, saya telah menghadiri satu kelas Interpretasi tanpa ditemani oleh Cik Ila. Mungkin dia lambat, kemudian tidak ada kenderaan. Jadi apabila lambat, perkara yang bernas selepas terkejut akibat sudah lambat ke kelas ialah sambung tidur balik. Jadi saya hanya sorang-sorang bertemankan gadis-gadis bertudung yang selalu cakap-cakap tentang apa-apa yang seronok dicakapkan pada awal pagi.

Kumpulan pembentang membentangkan tentang idea-idea untuk menjadi seorang penginterpretasi yang professional. Tips-tips bagi seorang yang hendak baru menceburkan diri di dalam dunia interpretasi salah satunya ialah kita harus mengikut si penginterpretasi senior dan belajar apa-apa yang sepatutnya. Kemudian idea yang satu lagi ialah kita boleh juga membuat terjemahan percuma untuk komuniti-komuniti masyarakat, masjid, gereja, kuil dan lain-lain lagi. "Hanya untuk pengalaman", orang-orang yang bergaji besar itu kata.

Sekarang sedang berada di bawah tingkat perpustakaan USM, dimana letaknya himpunan komputer berinternet. Dengan koneksyen yang cepat lebih kurang saya menaip dengan malas-malas. Membuka Myspace, menjawab beberapa komen yang memuji gambar baru dengan piring hitam dua belas inci gatefold yang berbandkan Tragedy.

Kemudian saya teringat tentang pembentangan tadi. Ya, tak salah kalau saya mencari alamat email akak Lina Joy. Kemudian minta dia untuk memberikan kebenaran untuk saya menterjemah kitab-kitab suci Bible hanya untuk orang-orang Melayu kita. Wah, idea bernas telah tercetus. Saya cuba bersikap profesional di sini. Jadi tak salah!. Harus ketepikan sentimen yang amat emosional itu. Saya niat ikhlas, saya nak tolong orang Melayu. Hehehe. Siapa kata akak Lina Joy tak bagus? Bagus la dia. Membuka ruang bagi para penterjemah untuk menterjemah. "Hanya untuk pengalaman", orang-orang yang bergaji besar itu kata.

3 comments:

sepet said...

ehehe,,
idea anda sungguh bernas!

sepet said...

aku x ske p library..nk cr buku x reti..adoi!..malu sungguh..

Akhdan said...

aku rasa aku tak payah komen lagi kat sini sebab aku dah kasi komen kat frenster.yuuuu