Monday, January 23, 2006

Mari Kita Berzikir

"Nobeat, baguslah awak ni, suka sangar berzikir setiap masa", kata seorang kawan aku yang dirahsiakan identitinya.

"Eh, tak adalah, mana kau tahu ni?" kata aku sambil membetulkan rambut dengan menggunakan tangan kanan.

"Yalah, tadi awak cakap 'bodoh sial' pada saya, lepas itu awak maki handphone awak sebab tak ada coverage, lepas tu pula awak sebut perkataan F berkali-kali bila awak baca mesej kawan awak yang suruh awak belikan roti telur dan teh ais bungkus guna duit awak dulu. Hah, tengok. Awak memang suka berzikir. Tapi zikir awak tak dapat pahala. Dapat dosa adalah." jelas kawan aku.

Sial!!! (sah aku selalu mencarut). Malu jugak bila ditegur sebegitu rupa. Rupanya sedar tak sedar aku memang selalu mencarut. Aku selalu membabikan apa-apa sahaja disekitar aku. 'Bodoh sial' merupakan entri kata yang menduduki tempat yang paling atas dalam kekerapan perkataan yang keluar daru mulut aku setiap hari. Minta maaf kepada sesiapa yang tersinggung bila aku berbual dengan dia, aku melafazkan kata-kata yang pastinya akan membuatkan ayah korang melempang mulut korang bila mengucapkan perkataan tersebu dihadapan mereka.

Mencarut datang bersama-sama dengan emosi kita. Ia separallel dengan perasaan yang sedang kita alami. Seiringan, seirama dan masing-masing sudah berjanji tidak mahu berpisah. Jika terpisah dan digantikan dengan kata-kata yang mesra tutur cakap, sahlah si penuturnya terkongkong dengan nilai-nilai murni negara Malaysia. Dapat dibayangkan yang si penutur itu mestilah cukup bersopan santun, selalu gosok baju sebelum pergi ke kelas dan hanya mengucapkan perkara-perkara yang baik di depan gadis-gadis. Malangnya aku bukan seperti itu. Barangkali aku selalu menonton filem barat yang banyak menggunakan perkataan carut-marut di dalam pertuturan mereka.

Hari ini, aku mencarut lagi. Mencarut bukan kerana hati ini dilukai oleh seorang gadis yang tidak memberi kebenaran untuk duduk disebelahnya, bukan kerana aku dimarahi penolong penggawa sebab gantung seluar dalam di luar tingkap tapi aku mencarut sebab aku terjumpa sesuatu yang aku tunggu-tunggu sejak semester lepas lagi. Babilah!!!! (tengok, mencarut lagi!!!!! siallah....)

Pada semester lepas aku hanya dapat membaca satu sahaja karya Ayu Utami iaitu Saman. Bukunya yang satu lagi iaitu Larung masih lagi dalam proses terakhir sebelum ia berada di rak buku bahagian Malaysiana di perpustakaan. Hari ini aku mencarut sebab Ayu Utami. Hari ini aku dapat membaca, meminjam, meneroka kehebatan penulisan Ayu Utami dan dapat memuaskan nafsu aku terhadap Larung ini. Larung ialah lanjutan bagi Saman. Bila aku selak muka surat pertama buku Larung itu, aku mencarut. "Holy shit! macam manalah dia boleh buat ayat macam ni?" "Pukimak!!!!! Apsal lah aku tak boleh buat bait-bait kata macam dia nih???""Butolah Ayu Utami, plot cerita membuatkan aku bernafsu membaca lagi"."Sial!!! cara pakai sarung tetek pun dia cerita detail nak mampos....arghhhh"

Lantas aku terus meminjam buku Larung tu. Nasib baiklah budak-budak Usm ni tak tahu pasal Ayu Utami, tak tahu tentang Komunitas Utan Kayu, Islam Liberal pun mereka tak pernah ambil peduli.Kalau tak, terpaksa aku menunggu giliran yang tak tahu bila akan sampai pada aku.Hahaha. Terima kasih kepada semua. Teruskan usaha memenuhkan kelab-kelab malam, pusat karaoke, restoran multinational dan kompleks membeli belah. Tak usah hiraukan tentang dunia yang cacamarba ini pentingkan perihal diri sendiri terlebih dahulu yah.

Aku amik petikan teks dalam Larung sebagai penutup entri aku. Petikan ini didedikasikan khas kepada mereka yang berjuang habis-habisan memerangi kekorupsian mereka-mereka yang berselindung disebalik senyuman yang prorakyat kononnya.

"Kemudian aku bertemu dengan sang bapak di pendopo dan ia menyilakan aku duduk lalu menyodorkan secarik kertas yang baru saja ia tuliskan:

Di tempat ini orang tidak berbicara. Cuma anjing yang bersuara!

Aku diam sebentar.

Aku mengerti. Lalu kutulis di kertas yang sama: Tapi saya mendengar suara burung.

Lalu ia memperbaiki: Di tempat ini orang tidak berbicara cuma anjing/burung yang bersuara.

Aku membaca catatan itu dan menjawabnya: Bukankah kita sedang berbicara meski tak bersuara?

Kuserahkan balasanku dan ia manggut-manggut tetapi seperti tidak menemukan jawaban.

Setelah lama menunggu, kutarik kembali kertas iu dan kukoreksi sebab aku tahu apa yang ia maksudkan :

DI TEMPAT INI ORANG TIDAK BERSUARA DAN ANJING TIDAK BERBICARA

(setahuku anjing menggonggong)..."

8 comments:

zairi said...

Pinjamkan aku buku Ayu tu. Boleh?

[fakapunch] said...

bahasa ayu utami memang terbaik,beb.tikam kalbu woo.

besa la beat, bebudak usm tu memang buta nak menilai buku-buku yang best.asyik study nak dapatkan gred bagus je..mana tahan dude.

zairi..orang cakap kat silverfish bagsar berlambak buku "saman".

:P

walteralexander4249525665 said...

I read over your blog, and i found it inquisitive, you may find My Blog interesting. So please Click Here To Read My Blog

http://pennystockinvestment.blogspot.com

zairi said...

Ya, aku baru tahu. Thanks!

LOKMAN said...

ada satu gosip yang mengatakan bahawa SAMAN bukan ditulis ayu. sebaliknya ia ditulis oleh pak goen:)

+++syikuchan+++ said...

aku memang hampeh. tengok cover buku tu pun tak pernah, cenggane tu? jawab!!!!!

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read gmc trucks Quality dog sweaters debt relief celebrity running exercise Child tv remote health insurance online Acuvue advance printable mail in rebate saab vob replacement holmes hepa filter Camping storage containers Pilates video resistance band workout video

Anonymous said...

Very nice site! »