Wednesday, October 18, 2006

Nobeat Dah Tak Nak Cakap ‘Babi’

Dalam bilik. Seorang diri seperti biasa. Menghadap komputer. Lagu, Power of Love oleh Judy and Mary. Noli yang bagi.Atau Yuki lebih cute lagi. Jari-jemari saya dipujuk untuk menari malam ini.


Setelah kian lama tidak menari, jari-jemari itu dipaksa kembali menari di atas papan kekunci. Tapi mereka merajuk. Saya pujuk. Cuba lagi. Tidak menjadi. Sah mereka merajuk. Hanya lima baris, kemudian mereka berhenti menari. Saya risau. Dulu mereka gembira kerana selalu sahaja diajak menari. Selalu sahaja diajak untuk menjaja revolusi. Saya berjanji kepada mereka, kita akan menjaja revolusi hari-hari. Jadi mereka dapat menari. Paling tidak pun kalau tidak boleh hari-hari kita menari dua hari-dua hari ataupun ikut hari-hari yang cerah mentari atau ikut hari yang saya cuti. Tapi apa yang dijanji tidak menjadi. Mampus la saya macam ni. Nasib baik jari-jemari saya tak datang dalam mimpi jadi Leatherface bawa gerjaji, sangkut badan saya di cangkuk besi dan paksa saya menyanyi lagu Hindi. ish, mimpi ngeri. Gile babi.


Malam ini, saya baru pulang dari Restoran Khaleel. Boleh dikatakan yang saya adalah seorang pelepak Restoran Khaleel yang tegar. Sangat hardcore. Hari-hari Khaleel. Istimewa tidak mahu. Berbual apa sahaja. Sambil itu mata memandang kesana kemari. Takut-takut kalau ternampak gadis-gadis yang berkenan di hati. Lagi best kalau gadis itu memegang buku Ayu Utami atau Noam Chomsky. Pakai pula baju Tragedy. Amboi, taste tinggi. Huhuhu. Sudah penat cuci mata dan saya di sini lagi. Di dalam bilik ini. Sekali lagi. Seorang diri.Keseorangan barangkali. Sedih sekali. Teringat kata-kata panel speaker Rahsia Penulisan Kreatif itu hari. ‘Menulis boleh dikatakan sebagai satu terapi’. Memberi penawar dikala kita sedang sakit di hati. Mencuci serta melangsaikan apa-apa yang terbuku dan yang tak termaki. Jadi saya menulis sekali lagi.


Tapi saya tak tahu hendak menulis apa kali ini. Kepala sudah lali. Mungkin mangli. Takpun sudah tidak lagi berisi. Sebab itulah di bulan puasa, makan di siang hari. Apalah. Saya cuma membiarkan jari-jemari saya menari-nari ikut suka hati. Tidak ada topik yang terperinci. Hanya mahu membuktikan teori yang menulis itu satu tetapi. Tapi jammed berkali-kali. Kalaulah saya masuk sayembara puisi, mestilah saya dapat yang paling corot sekali. Sebab semua buah fikiran dah terkunci dalam 'peti besi', dibawa lari oleh lori bawa orang mati. Sebab itu barangkali. Saya cuba berimaginasi.


Ah, saya menyerah. Tak tahu apa nak jadi dengan saya sekarang ni. Jam sekarang pukul dua pagi. Assignment tak buat lagi. Esok pembentangan giliran saya dengan Che Salwa, Wai Peng dan Ahmad Bukhari (Siapa dia ni?). Kalau tak siap, mana nak cabut lari? Saya cadang nak berhenti kat sini.


Eh, nanti!!!


Tiba-tiba saya tersenyum. Nampak gigi. Ketawa tak kering gusi. Hihihi. Ini bagus ni. Lebih bagus daripada menonton pornografi. Takpun lebih bagus daripada buat seks dengan tangan sendiri. Saya gembira pagi ini. Tak sedar dah sampai sini. Sah, memang betul kata panel speaker itu hari. Menulis memang satu terapi. Hihihi.

3 comments:

Dhani said...

selamat hari raye! :)

Azhar Ahmad said...

Samat hari rayeeee....

zairi said...

Apa yang kau merepek ni setan? Aku takde duit la skang, lain kali aje la kau beli ya? Menulis satu terapi? gila!